"A Waldorf-iskola ne iskola legyen, hanem előkészítő, mert minden iskola feladata az kell legyen, hogy az embert előkészítse az élet nagy iskolájára. Az iskolában tulajdonképpen nem azért tanulunk, hogy ismereteket szerezzünk, hanem azért, hogy mindig tanulhassunk az életről."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció
<< Vissza



Goethe világszemlélete (20)

Utólagos megjegyzés

Ennek a Goethe-könyvnek egyik kritikusa „ellentmondásaim” területén egy különleges leletre vélt bukkanni azzal, hogy amit ebben a könyvben a platonizmusról mondok, azt egybeveti azzal a kijelentéssel, amelyet csaknem ugyanabban az időben a goethei természettudományos írások negyedik kötetének a bevezetésében írtam: „Platón filozófiája azok között a gondolati építmények között, amelyek valaha is az emberiség szelleméből származtak, egyike a legmagasztosabbaknak. Szomorú jel a mi korunkban, hogy a platóni szemléleti módot a filozófiában az egészséges értelem ellenkezőjének tartják.” Bizonyos szellemek számára nehezen érthető, hogy különböző oldalról szemlélve minden dolog különbözőnek látszik. Hogy a platonizmusra vonatkozó különböző kijelentéseim között nincs valóságos ellentmondás, azt könnyen belátja az, aki nem a szavak hangzásához igazodik, hanem belemélyed abba, hogy egyik vagy másik esetben, a platonizmust saját mivoltának megfelelően különböző vonatkozásokba kellett hoznom. Ha a platonizmust az egészséges értelemmel ellenkezőnek találjuk, ez szomorú jele annak, hogy csakis azt tartjuk az egészséges értelemmel egyezőnek, ha az ember a puszta fizikai szemléletnél marad meg mint egyedüli valóságnál. S az is ellentétes az idea és az észleleti világ egészséges szemléletével, ha úgy állítjuk be a platonizmust, hogy általa egészségtelen módon elválasztjuk az ideát a fizikai szemlélettől. Aki nem tudja az élet jelenségeit ilyen módon gondolatokkal áthatni, az mindazzal együtt, amit felfog, mindig kívül marad a valóságon. Aki - hogy Goethe szavaival éljünk - lecövekel egy fogalmat, hogy ezzel körülhatároljon egy gazdag élettartalmat, annak nincs érzéke ahhoz, hogy az élet olyan viszonylatokban alakítja ki magát, amelyek különböző irányokban különbözőképpen hatnak. Biztosan kényelmesebb a teljes élet szemlélete helyébe egy sematikus fogalmat helyezni. Az ilyen fogalmakkal azonban lényeg nélküli absztrakciókban élünk. Az emberi fogalmak éppen azáltal válnak ilyen absztrakciókká, hogy azt hisszük: az értelem területén ugyanúgy bánhatunk velük, ahogyan a dolgok bánnak egymással. Az itt szereplő fogalmak azonban sokkal inkább olyan képekhez hasonlítanak, amelyek különböző oldalakról készültek egy dologról. A dolog egy - a kép sok. És a dolog szemléletéhez nem az egy képre való beállítottság, hanem a sok kép „egybelátása” vezet. Mivel, sajnos, látnom kellett, hogy jó néhány ítélkezőben erős a hajlandóság, hogy az ilyen szemléletből, amely törekvéséből adódóan a jelenséget a valósággal akarja áthatni, különböző szempontok alapján „ellentmondásokat” konstruáljon, ezért indíttatva éreztem magam, hogy ebben az új kiadásban a platonizmusról szóló fejtegetéseknél egyrészt az első kiadásban adott ábrázolás kissé megváltoztatott stílusával különösen világossá tegyem azt, amit húsz évvel ezelőtt az akkori összefüggésben igazán eléggé világosnak láttam; másrészt arra is indíttatva érzem magam, hogy egy másik írásomban található kijelentésemet közvetlenül az ebben a könyvben mondottak mellé helyezzem, és ezzel bemutassam a két kijelentés teljes egybehangzását. Akinek pedig az effajta dolgokban mégis ellentmondások keresésére van gusztusa, azt megkímélem a fáradságtól, hogy két könyvből kelljen összekeresgélnie őket.

  Hiba és javítás beküldése... Megjelölés olvasottként