"A Waldorf-iskola ne iskola legyen, hanem előkészítő, mert minden iskola feladata az kell legyen, hogy az embert előkészítse az élet nagy iskolájára. Az iskolában tulajdonképpen nem azért tanulunk, hogy ismereteket szerezzünk, hanem azért, hogy mindig tanulhassunk az életről."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció
<< Vissza



Bevezetések Goethe természettudományos írásaihoz (9)

8. A művészettől a tudományig

Aki arra a feladatra vállalkozik, hogy egy gondolkodó szellemi fejődését mutassa be, annak a gondolkodásnak a gondolkodóra jellemző irányvonalát az illető életrajzának adott tényeiből kiindulva a lélektan útjait járva kell magyaráznia. Azonban az a feladat, hogy hogyan jellemezzük Goethét, mint gondolkodót, nem merül ki ebben. Az ő esetében nem csak az érdekel bennünket, hogy különleges tudományos irányvonalát hogyan lehet igazolni, mivel lehet megmagyarázni, hanem az is, - sőt, különösképpen az - hogy hogyan jutott egyáltalában odáig, hogy tudományos területen tevékenykedjen? Goethének sokat kellett eltűrnie kortársai téves véleménye miatt, akik el sem tudták képzelni, hogy egy szellemben egyesülhet a költő alkotóképessége és a tudományos kutatás. Először is arról van szó, hogy megfeleljünk arra a kérdésre, hogy melyek azok a motívumok, amelyek a nagy költőt a tudomány felé sodorták? Tisztán szubjektív hajlama, személyes önkényessége okozta, hogy áttérjen a költészetről a tudományra? Vagy Goethe költészetének az irányvonala olyan, hogy szükségképpen a tudomány felé kellett őt sodornia?

Ha az első eset állna fenn, akkor a művészet és a tudomány iránti egyidejű odaadás nem jelentene mást, mint az emberi törekvések mindkét iránya iránt érzett véletlen személyes lelkesedést, - olyan költőről lenne szó, aki véletlenül gondolkodó is, és könnyen megtörténhetett volna, - ha Goethe élete egy kissé más utakon járt is volna - hogy a költészetben mégis ugyanarra az útra tér anélkül, hogy a tudománnyal törődne. Ennek a férfiúnak mindkét oldala külön-külön is, önmagában véve is érdekelt volna minket, mind a kettő valószínűleg önmagában véve is nagyrészt előmozdította volna az emberiség haladását. Azonban akkor is ez lett volna a helyzet, ha a szellemi törekvések két ága két személy között oszlott volna meg. Goethének, a költőnek, semmi köze sem lett volna Goethéhez, a gondolkodóhoz.

Ha azonban a második eset áll fenn, akkor Goethe művészi irányvonalának olyan a belső szükségszerű törekvése, hogy tudományos gondolkodásmóddal akarja magát kiegészíteni. Ebben az esetben viszont teljesen elképzelhetetlen, hogy a törekvések két iránya két személy között meg legyen osztva, így a két irány nem csak önmaga miatt, nem csak külön-külön érdekel minket, hanem egymással való kapcsolatuk miatt is. Ebben az esetben létezik objektív átmenet a művészet és a tudomány között, létezik egy olyan pont, ahol a kétféle törekvés úgy érintkezik, hogy az egyik területen való jártasság megköveteli a másik területen való jártasságot is. Goethe nem a személyes hajlamát követte tehát, hanem az a művészi irányvonal, amelynek magát szentelte, olyan igényeket ébresztett benne fel, amelyeket csak tudományos tevékenységgel tudott kielégíteni.

Korunk azt tartja helyesnek, ha lehetőleg távol tartjuk egymástól a művészetet és a tudományt, az emberiség kultúrfejlődésének tökéletesen ellentétes pólusai legyenek. A tudomány - így gondolják - rajzolja meg a világ lehetőleg objektív képét, a valóságot tükörben mutassa meg nekünk, vagy másképpen: tartsa magát minden szubjektív önkényesség mellőzésével tisztán az adottságokhoz. Az objektív világ az irányadó a törvényei számára, alá kell vetnie magát nekik. Teljes egészében a tapasztalás tényeiből kell állnia az igaz és a téves mértékének.

A művész alkotásainál minden egészen másképpen van. Az ember szellemének teremtő ereje szabja meg számukra a törvényt. Az ember szubjektivitásának a tudományba való mindennemű belekeveredése meghamisítása lenne a valóságnak, túllépné a tapasztalatot, ezzel szemben a művészet a zseniális szubjektivitás talajából nő ki. A művészet alkotásai nem a külső világ tükörképei, hanem az ember képzelőerejének megfelelő képek. A tudományos törvények eredete rajtunk kívül van, objektíve létezik, - az esztétika törvényeinek eredete viszont bennünk, az individualitásunkon belül. Ezért az esztétika törvényeinek a megismerés szempontjából a legcsekélyebb értéke sincsen, illúziókat hoznak létre anélkül, hogy a legcsekélyebb mértekben is hozzátartoznának a valósághoz.

Aki a dolgot így fogja fel, az sohasem juthat tisztába azzal, hogy Goethe költészetének a Goethe-féle tudománnyal milyen a kapcsolata. Viszont mind a kettőt félre fogja érteni miatta. Goethe jelentőségei világtörténelemben éppen az, hogy művészete közvetlenül a lét ős-forrásából fakad, semmi illúzió, semmi szubjektív nincsen benne, hanem annak a törvényszerűségnek az előhírnöke, amelyet a költő a természet műhelyének mélyén ellesett a világ szellemétől. Ezen a fokon a művészet a világ titkait tolmácsolja, mint ahogyan a tudomány is ezt teszi, csak más értelemben.

Goethének mindig is ez volt a felfogása a művészetről. A művészet szerinte a világ ős-törvényeinek egyik megnyilvánulása volt, a másik a tudomány. Szerinte a művészet és a tudomány közös forrásból fakad. Amíg a kutató belemerül a valóság mélységeibe, hogy mozgató erőit gondolatok formájában kimondja, addig a művész szándéka az, hogy ugyanezeket a mozgató-erőket az anyagban formálja meg. „Úgy gondolom, a tudományt az általános dolgok ismeretének lehetne nevezni, elvont tudásnak, a művészetet viszont tetté változtatott tudománynak. A tudomány az ész, a művészet a hozzá tartozó mechanizmus, - ezért gyakorlati tudomány is lehetne a neve. Ezek szerint végezetül a tudomány volna a theorema, az elmélet, a művészet pedig a gyakorlati feladat. Amit a tudomány elmélet alakjában kifejez, azt a művészet megformálja az anyagban, ez a megoldandó problémája. „Az emberek és a természet alkotásaiban egyaránt a szándék az, amely különösképpen figyelemre méltó.”- mondja Goethe. Nem csak azt kutatja mindenhol, ami az érzékszervek számára a külvilágban adva van, hanem azokat a tendenciákat is, amelyek az adottságokat létrehozták. Az a küldetése, hogy ezeket a tendenciákat tudós módján megértse, és mint művész anyagba öntse. A természet az „elforgácsolódás zsákutcájába” kerül, amikor képződményekre esik szét, - vissza kell oda kanyarodnunk, hogy mi lett volna, ha a tendencia akadálytalanul kibontakozhatott volna, ahogyan a matematikus sem a konkrét háromszöget tartja szemmel, hanem azt a törvényszerűséget, amely minden lehetséges háromszögnek az oka. Nem az a fontos, hogy a természet mit hozott létre, hanem hogy melyik princípium szerint alkotta meg. Ezt a princípiumot saját természetének megfelelő módon kell megformálni, nem pedig úgy, ahogyan az ezerféle véletlen következtében a természet egyes képződményeiben alakul. A művésznek „a közönségeset nemessé, a formátlant széppé kell fejlesztenie.”

Goethe és Schiller a művészetet teljes mélységében fogták fel. A szépség „a természet olyan titkos törvényeinek a megnyilvánulása, amelyek a szépség jelenléte nélkül előlünk örökre el lettek volna rejtve.” Elég bepillantanunk Goethe „Utazás Olaszországban” c. művébe és azonnal el kell ismernünk, hogy ez nem üres frázis, hanem a költő mélységes belső meggyőződése. „A művészet nagy alkotásai egyúttal a természet legmagasabb rendű művei is, amelyeket az emberek igaz és természetes törvények alapján hoztak létre. Összeomlik minden önkényeskedés, minden képzelődés, - szükségszerűség, Isten van bennük jelen.” Az következik abból, hogy Goethe ezt mondja, hogy a művészetnek és a tudománynak szerinte közös eredete van. A görög művészetről ebben a vonatkozásban a következőket mondja: „Valószínűnek tatom, hogy a görögök ugyanazok szerint a törvények szerint jártak el, amelyeknek alapján maga a természet is eljár, és amelyeknek én is a nyomába szegődtem.” Shakespeare-ről pedig ezt mondja: „Shakespeare a világ szelleméhez kapcsolódik, áthatja a világot, mint Ő és semmi sincsen elrejtve egyikük elől sem. Amíg azonban a világ szellemének az a dolga, hogy cselekvése előtt - és gyakran még utána is - megőrizze a titkokat, addig a költő szándéka az, hogy kifecsegje őket.”

Itt emlékeztetnünk kell a költő életének „vidám korszakából” származó kijelentésére is. A „vidám korszak” a költőt Kant: „az ítélőképesség bírálata” c. műve iránti hálára kötelezte, mert életének ezt a korszakát tulajdonképpen mégis csak annak a körülménynek köszönhette, hogy Kant művében „a művészet és a természet alkotásait egynek tárgyalta, ugyanúgy, ahogyan az esztétikus és a teleologikus ítélőképesség kölcsönösen egymást világítják meg.” A „komoly segítség, amelyet egyetlen szellemmel telített szó nyújt” c. tanulmányában Goethe ugyanezzel a céllal állítja tárgyilagos gondolkodását szembe a tárgyilagos költészetével.

Goethe számán a művészet éppen olyan objektív jelenség, mint a tudomány. Csak más a formájuk. Közös a lényegük, egyetlen lény fejlődésének szükségszerű fokozatai. Goethe szembefordul minden olyan véleménnyel, amely az emberiség fejlődésének összképén kívül elszigetelt helyet jelöl ki a művészet vagy a szépség számára. Például azt mondja: „nem helyes az esztétikában azt mondani, hogy a 'szépség elve' - ezzel a szépséget különálló valamivé tesszük, pedig külön, önmagában el sem képzelhető.” Vagy: „a stílus a megismerés legmélyebben fekvő és legszilárdabb talajára épül, a dolgok lényegére, amennyiben megengedik, hogy látható és tapintható formában ismerhessük meg a lényegüket.” A művészet tehát a megismerésre épül. A megismerés feladata az, hogy gondolatban újra megteremtse azt az elrendezést, amelynek alapján a világ össze van illesztve, - a művészeté, hogy részleteiben formálja meg az egész világ ilyen értelemben vett elrendelésének elvét. A művész mindent belead művébe, amihez a világot alkotó törvényszerűségből csak hozzáférni képes. Ennek következtében a műalkotás olyan, mint egy kicsi külön világ. Ez az oka annak, hogy a művészet Goethe-féle irányvonalának miért van szüksége kiegészítésképpen a tudományra. Azért, mert mint művészet is megismerést jelent. Goethe sem művészetet, sem tudományt nem akart, - Goethe az elvet akarta. És az elvet kimondta, vagy megjelenítette, arról az oldaláról, amelyről éppen megmutatta magát. Goethe a világ szelleméhez szeretett volna kapcsolódni és annak tevékenységét szerette volna a tudtunkra adni, - mindig a követelményeknek megfelelően, vagy a művészet, vagy a tudomány közvetítésével. Goethe szüntelenül arra törekedett, hogy megláthassa „az összes ható-erőket és csirákat”, nem pedig egyoldalúan a művészet, vagy egyoldalúan a tudomány irányába.

Mindamellett Goethe mégsem filozófus-költő, mert költeményeiben nem teszi meg a gondolatokon keresztül a kézzelfogható kialakuláshoz vezető kerülő utat, hanem közvetlenül a minden létezés forrásából merít, - amint kutatásai is az elv közvetlen észlelésén alapulnak, és nem itatja át őket a költő fantáziájával. Annak a számára azonban, aki Goethe költészetét a filozófia szemszögéből nézi, anélkül, hogy Goethe filozófus-költő lenne, költészetének fő-irányvonala mégis filozófia-jellegűnek látszik.

Ennek következtében az a kérdés, hogy a filozófia szempontjából nézve Goethe tudományokkal foglalkozó írásműveinek van-e értékük, vagy nincsen, egészen más alakot ölt.

Arról van szó, hogy a meglévő dolgokból kell visszakövetkeztetnünk az alapvető elvekre. Az a feladat, hogy milyen teltételeket szabjunk, hogy Goethe tudományos állításai a megszabott feltételek következményei legyenek? Ki kell mondanunk azt, amit Goethe nem mondott ki, ami azonban szemléletét érthetővé teszi.

  Hiba és javítás beküldése... Megjelölés olvasottként