"Miért szolgálná szeretetből végrehajtott cselekedetem kevésbé az általános jólétet, mint ha csak azért hajtom végre, mert kötelességemnek érzem az általános jólét szolgálatát? A puszta kötelesség fogalma kizárja a szabadságot, mert nem ismeri el az individuális elemet."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció
<< Vissza



A Világ, a Föld és az Ember (13)

Jegyzetek

1.    A szellemtudomány szerint az atlantiszi vízkatasztrófa utáni fejlődés úgynevezett kultúrkorszakokra oszlik, amelyek 2160 évig tartanak. Az első az ó-indiai, a második az ó-perzsa, a harmadik az egyiptomi-káld-babilóniai, a negyedik a görög-latin kultúrkorszak volt. Mi az ezt követő ötödik korban élünk, amelyet még kettő követ.

2.  Az antropozófia szerint az ember jelenleg négy részből áll: fizikai testből (ez a szorosan vett anyagi testünk a maga szerveivel és szervrendszereivel), étertestből (többek között ez ad az anyagi testnek életet, ezért Rudolf Steiner gyakran élettestnek is nevezi - a növény is rendelkezik vele), asztráltestből, (ez a tulajdonképpeni érzésvilágunk hordozója - az állat is rendelkezik vele), és én-ből, ami szellemi mivoltunk csírája.

3.  A kamaloka szanszkrit szó, jelentése: a vágyak helye. Azt a helyet jelöli, ahol az elhalt lelkek szenvednek, amíg vágyaik ki nem égnek belőlük. A keresztény hitvilágban a tisztítótűznek felel meg.

4.  A devahán szanszkrit szó, a szellemi világot jelöli. Az alsó devachán a Naptól a Szaturnuszig terjedő szféra neve, a felső devachán ezen túl terül el.

5.  A „régi Hold”, „régi Nap” és a „Szaturnusz” a Föld korábbi megjelenési formáinak elnevezése, amelyekben Földünk halmazállapota még nem volt szilárd.

6.  Mai Földünk fejlődésében hét nagy korszakot különböztetünk meg: a poláris, hiperbóreus, lemúriai, atlantiszi, majd az Atlantisz utáni első, második és harmadik korszakot. Jelenleg az

Atlantisz utáni első korszakban élünk, ezen belül az első jegyzetben említett görög-latin kor utáni kultúrkorszakban.

7  Lásd az 1. jegyzetet.

8  Lásd a 4. jegyzetet.

9.  Typhon a kérdéses egyiptomi istenség görög neve. Ozirisz bátyja az egyiptomi mitológiában Széth.

10.  Az elohák az antropozófia szerint a formaszellemek hierarchiájához tartozó hét lény akik közül az egyik Jehova. A Biblia eredeti héber szövegében „elohim” szerepel, s bár ez nyelvtanilag többes számú főnév a bibliafordítók Úr-nak fordítják.

11.      Az Akasha Krónika ugyancsak szankszrit eredetű fogalom. A szellemtudomány szerint mindannak, ami az emberiség fejlődése folyamán megtörtént, nyoma marad a szellemi világban, és aki szellemi látással rendelkezik, „el tudja olvasni” ezt a szellemi írást az Akasha Krónikában.

12.     A pralaya szintén szankszrit szó. A szellemi alvás állapotát jelöli, amikor egy fejlődési szakasz végén nyugalmi állapot következik be. Ekkor a létesült dolgok újra szellemivé válnak, majd ezt követően folytatódik a fejlődés az un. manvantara-állapotban.

13.   A rózsakeresztes mozgalom a 15. században jött létre, hogy a szellemtudományt az akkori időknek megtelelő formában ápolja. Még Goethe korában is jelentős szellemi áramlat volt. Képviselői titokban művelték, amikor nyilvánosságra került, már hanyatlóban volt.

14.           A Föld-fejlődés következő nagy korszaka a Jupiter-kor- szak lesz, ahol szilárd testek már nem lesznek.

15.          Achilles mondja, amikor Odüsszeusz találkozik vele az alvilágban.

16.  Lásd az 1. és a 6. jegyzetet.

17.           „lgnoramus et ignorabimus”, azaz „nem tudjuk és nem fogjuk tudni” - Du Bois-Reymond (1818-1896) német természettudós kijelentése arra vonatkozóan, hogy a természet rejtélyeit nem fogjuk tudni megoldani.

  Hiba és javítás beküldése... Megjelölés olvasottként