"A Waldorf-iskola ne iskola legyen, hanem előkészítő, mert minden iskola feladata az kell legyen, hogy az embert előkészítse az élet nagy iskolájára. Az iskolában tulajdonképpen nem azért tanulunk, hogy ismereteket szerezzünk, hanem azért, hogy mindig tanulhassunk az életről."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció
<< Vissza



A nevelés művészete. Metodika, didaktika (16)

Jegyzetek

Marié Steiner előszavában ezen előadás-sorozatnak az első könyv formájú kiadásához (1932) a következő mondat olvasható: „Az lesz a feladatunk a metodikában, hogy mindig a teljes embert foglalkoztassuk.” Rudolf Steiner maga ezekkel a szavakkal adja meg annak az alap-jellegét, amit a jelen előadás-sorozattal átadni szándékozott. Ezek az előadások az „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan, mint a pedagógia alapja”) címen megjelentekkel együtt szerves egészet alkotnak. A tanári kurzus, melyet Rudolf Steiner 1919 augusztusában/szeptemberében a stuttgarti Waldorf-iskola első tanárai, ill. egy sor olyan személy számára tartott, akik az ő pedagógiájának szellemében szándékoztak működni, naponta három rendezvényt ölelt fel. Reggel tartották meg az általános embertanról szóló előadásokat, ezeket követték azután délután a metodikai-didaktikai előadások, a késő délutánokat pedig egyfajta szeminárium-jellegű munkának szentelték.

Az „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan, mint a pedagógia alapja”) című, Stuttgartban, 1919. Augusztus 21. - szeptember 5. között megtartott előadás-sorozat 1973-ban; a „szemináriumi beszélgetések” pedig 1969-ben, „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”) címmel jelent meg, mindkettő a Rudolf Steiner Verlag gondozásában, Dornachban.

A jelen fordítás alapjául szolgáló könyv szövege a következő forrásokon alapszik: a kéziratos hallgatói jegyzetek gépírásos változata, ill. egy későbbi hektográfiai másolat, mely tartalmaz néhány kiegészítést a kurzus-résztvevők jegyzeteiből; ezek a kiegészítések azonban nem mindig különböztethetők meg azoktól a szerkesztői változtatásoktól, amelyeket az első könyv formájú kiadáson (Dornach 1934) dolgozva végeztek el.

1                    „a fizikai életen belül”: A kéziratos jegyzetben úgy szerepel, hogy „a fizikai testen belül”, [németül: ’Lebens’ vs. ’Leibes’]

2                    „utalnék itt „A goethei világszemlélet ismeretelmélete” című művemre”: lásd Rudolf Steiner: „Grundlinien einer Erkenntnistheorie dér Goetheschen Weltanschauung” („A goethei világszemlélet ismeretelméletének körvonalai”), GA bibliográfiai sorszám: 2, Steiner-összkiadás Dornach 1960.

3                    Emlékezzenek vissza arra az előadásra, amelyben megpróbáltam érzékeltetni az akantusz-levél keletkezését”', lásd Rudolf Steiner: „Wege zu einem neuen Baustil” („Utak egy új építészeti stílushoz”), 1. előadás, Steiner-összkiadás Stuttgart 1957.

4                    „amit éppen az előző órán adtam elő”: lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan, mint a pedagógia alapja”), 2. előadás, GA bibliográfiai sorszám: 293, Steiner-összkiadás Dornach 1973.

5                    ,A románok nem a formáját fejezik ki a fejnek; ők azt mondják: ’testa’”: Ez az egész szakasz ennek az előadásnak az első legépelt változatából származik. A ’testa’ szó példája több kurzus-résztvevő jegyzetanyagával is megegyezik, amint azt sikerült utólag igazolni.

Az első sokszorosított változatban a ’caput’ szó szerepel, és így folytatódik a szöveg: „Ez azt fejezi ki, hogy a fej a megragadó, a felfogó tag.” És ennek megfelelően lejjebb: „A ’caput’ szóban az a = tisztelet. Be kell fogadnunk a felfogni- valót, ha a másik személy mond valamit. Ez az érzelmi nüánsz nagyon jól kifejeződésre jut a fejnél, ha az adott népjelleg a felfogás minőségével találkozik.”

6                    „egy bizonyos módon”: A kéziratos jegyzetek alapján. Korábbi kiadásokban úgy szerepel, hogy Jelentős módon”, [németül: ’bestimmte’ vs. ’bedeutsame’\

7                    „be- és kilégzésünk, ami 4 percben 72-szer történikEzen előadás legelső leírása alapján.

8                    „a planetáris világ-évben”: A legelső leírásban itt és a következőkben is ’planetáris’ szerepel, a sokszorosított változatban itt ’planetáris’, a következőkben pedig mindig ’platóni’. [németül: ’planetarisch’ vs. ’platonisch’]

9                    „elahrimanizálódna”: A kéziratos jegyzetek alapján.

10               Johann Friedrich Herbart, 1776-1841. „Allgemeine Pádagogik” („Általános pedagógia”) 1806, új kiadás 1910; „UmriB pádagogischer Vorlesungen” („Pedagógiai előadások körvonalai”) 1835, új kiadás 1910.

11                „ahogy azt a szemináriumi beszélgetésünk során megpróbáltuk”'. lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 21-i szemináriumi beszélgetés.

12                ,/lzáltal, amit a szemináriumon megpróbáltunkA gyermeki temperamentumok kezeléséről volt szó. Lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 21.-i szemináriumi beszélgetés.

13                „Tegnap már felhívtam a figyelmüket arralásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan, mint a pedagógia alapja”), 2. előadás.

14                ,JJos, hogyan is jellemezhetjük helyesen az arra hajló tendenciát”-. Kurzus-résztvevők feljegyzései alapján. A kézírásos jegyzetben úgy szerepel: ’az arra hajló tehetséget’, [németül: ’Tendenz’ vs. ’Talent’]

15                „a szociális szerveződés hármas tagozódásátlásd Rudolf Steiner: „Die Kernpunkte dér sozialen Frage in den Lebensnotwendigkeiten dér Gegenwart und Zukunft“ („A szociális kérdés fő pontjai a jelenkor és a jövő életének szükségszerűségeiben"), GA bibliográfiai sorszám: 23, Steiner- összkiadás Dornach 1961.

16                „Goethe Színtanának didaktikai részében”', lásd „Entwurf einer Farbenlehre” („Vázlatok egy színtanhoz”), 6. fejezet: „Sinnlich-sittliche Wirkung dér Farbe” („A színek érzékierkölcsi hatása”), in - „Goethes naturwissenschaftliche Schriften” („Goethe természettudományos írásai”), Illetve kötet, kiadta és kommentárokkal ellátta Rudolf Steiner, Toxler-Verlag Bern 1947.

17                 „amilyenek csupán a színek világának szellemtudományos felfogásából keletkezhetnek”: lásd Rudolf Steiner: „Das Wesen dér Farben” („A színek természete”), GA bibliográfiai sorszám: 291, Steiner-összkiadás Dornach 1973.

18                „a domachi építmény kis kupoláján”: lásd Rudolf Steiner: „Wege zu einem neuen Baustil” („Utak egy új építészeti stílushoz”), Steiner-összkiadás Stuttgart 1957; „Dér Baugedanke des Goetheanum” („A Goetheanum építésének gondolata”), Steiner-összkiadás Stuttgart 1958.

19                 Tatjana Kisseleff, született 1881. március 15-én. 1914-1927 között a Goetheanum euritmia-tanára, azután színpadi euritmistaként tevékenykedik.

20                 „Shakespeare egyik színdarabjában”: „A velencei kalmár”, V felvonás, 1. szín (Lorenzo: ...Az ember, aki legbelül zenétlen/S nem hat rá édes hangok egyezése,/Az készül az árulásra, taktikára,/S szelleme tompa mint az éjszaka/S értelme komor, mint az Erebus:/Meg ne bízz bennük. Hallgass a zenére. - ford: Vas István)

21                „a pár szóban, amelyet az euritmia-elődaások előtt néha el szoktam mondani”: lásd Rudolf Steiner: „Eurythmie. Die offenbarung dér sprechenden Seele” („Euritraia. A beszélő lélek megnyilvánulása”), GA bibliográfiai sorszám: 277, Steiner-összkiadás Dornach 1972.

22                „Vegyék például azt a Bécsben tartott előadás-sorozatot": lásd Rudolf Steiner: „Inneres Wesen des Menschen und Leben zwischen Tód und neuer Geburt” („Az ember belső lénye illetve a halál és az újbóli megszületés közötti élet”), GA bibliográfiai sorszám: 153, Steiner-összkiadás Dornach 1959.

23                „a verssor szétfolyna a recitativo-ban, a rím-szót pedig ária- szemen énekelnénk”: Paul Baumann zenetanár feldolgozta ezeket a javaslatokat. Lásd „Lieder dér Freien Waldorfschule” („A Szabad Waldorf-iskola dalai”) című művét.

24                „az általános pedagógiai órán”: lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan mint a pedagógia alapja”), 4. előadás.

25                „republikánusabb jellegére”: Kurzus-résztvevők feljegyzései alapján. A kézírásos jegyzetben a ’benyomás’ szó szerepel.

26                 „a mostani előadásaim során”: Rudolf Steiner a szociális szerveződés hármas tagozódásáról szóló nyilvános előadások tapasztalataira hivatkozik, amelyeket ebben az időben tartott Németországban.

27                „a nyelv által az Én ereje”: ’által az Én’ a kiadó kiegészítése.

28                „hogy egy sor különféle betű létezik”: A mondat ezen része a kiadó kiegészítése.

29                „ahogy egy képből adódnakA mondat ezen része a kiadó kiegészítése.

30                „a pedagógus Meumann”: Ernst Meumann, 1862-1915, Wundt tanítványa, a kísérleti pedagógia megalapítója. „Vorlesungen zűr Einführung in die experimentelle Pádagogik” („Bevezető előadások a kísérleti pedagógiába”), 1907.

31                „kinevelhetnénkEgy lehetséges félrehallás javítása. A hallgatói jegyzetben ’kikényszeríthetnénk’ szerepel, [németül: ’erziehen’ vs. ’erzwingen’]

32                „és azután megint visszaemlékezik erre, csupán akkor lesz majd képes megérteni”: Hallgatói jegyzet alapján.

33                 „ahogy tegnap a szemináriumon beszéltem arról, hogy az állatvilág és a növényvilág milyen kapcsolatban van az emberrel”: lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 27,-i szemináriumi beszélgetés.

34                 Jó, ha utalunk erre a gyermeknek”: Hallgatói jegyzet alapján.

35                 „megértéséreA mondat ez a része a kiadó kiegészítése.

36                 „Régi barátom és tanárom, Schröer”: Kari Julius Schröer, 1825-1900, irodalomtörténész, 1867-től a bécsi Technikai Főiskola professzora. Egyik megjelentetett műve a „Deutsche Weihnachtsspiele aus Ungarn” („Német karácsonyi játékok Magyarországról”), 1858.

37                 „£gy próba-példán bemutattam önöknek az efféle történelmi erők működésétlásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 28.-Í szemináriumi beszélgetés.

38                ,A rövidebb ill. hosszabb megszakítások’’: A hallgatói jegyzetben és a sokszorosított változatban is; valószínűleg ennek kellene szerepelnie: ’a rövidebb ill. hosszabb idejű áramellátás’.

39                ,JWost hasonlítsák össze az egyik jelenséget a másikkal”', lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan mint a pedagógia alapja”), 7. előadás.

40                „az általános pedagógiában”: lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan mint a pedagógia alapja”), 9. előadás.

41                „amelyek ... csak az aktív működésben élnek”-. Az ’élnek’ szó a kiadó kiegészítése.

42                Franz von Miklósit (Miklosich), 1813-1891, híres szlávista.

43                Franz Brentano, 1838-1917, filozófus.

44               Anton Marty, 1847-1914, Franz Brentano tanítványa.

45                 „ha csak az életből vett mondatokat alkalmaznak”: A kézírásos jegyzetben a ’nem’ szó szerepel a 'csak’ szó helyett.

46                 „mint amilyenekkel tegnap beszédgyakorlatként foglalkoztunk”: lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 29.-i, valamint a rákövetkező szemináriumi beszélgetések.

47                 „művelik”: A kiadó kiegészítése.

48                 ,.A füzetben, melyből”'. A kiadó kiegészítése.

49                 „ma délután be szándékozzák mutatni nekem”: lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 30-i, szeptember 1-i és 2-i szemináriumi beszélgetések.

50                 földrajz”, illetve a kapocs a kézírásos jegyzetből származó kiegészítés.

51                 „ ... mentén, a Genfi tótól... A kiadó kiegészítése.

52                 ,/lrlberg ... Dráva-vonal, ... Rienz”: Kurzus-résztvevők feljegyzéseiből származó kiegészítések. A kézírásos hallgatói jegyzetben a ’Brenner’ név szerepel.

53                 ,gnejsszelA hozzáfűzött rag a kiadó kiegészítése. A kézírásos hallgatói jegyzetben az ’és’ szó szerepel.

54                 „az élethezA kiadó kiegészítése.

55                 „összetett szerkezet”: A kézírásos hallgatói jegyzetben ’összetetté szerveződés’ szerepel.

56                 „amint látták a szemináriumon”: lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 30,-i, szeptember l.-i és 2.-i szemináriumi beszélgetések.

57                 „ ... a leírásukat a hegy megbeszéléséhez ... A kiadó kiegészítése.

58                 ,/ízt hiszem, Molt úr igazat fog adni nekem”: Emil Molt, 1876- 1936, a stuttgarti Szabad Waldorf-iskola alapítója 1919-ben. O és a felesége „iskola-atyaként” illetve „iskola-anyaként” vettek részt a tanári kurzusokon. Molt asszony kézimunkát is tanított.

59                Nikolaus Fialkowskiy, építész ill. a geometria és a geometriai rajz professzora a bécsi Communal-Realschule iskolában. „Lehrbuch dér Geometrie und des Zeichnens geometrisch- er Ornamente” („A geometria és a geometriai díszítő motívumok rajzolásának tankönyve”) című művéről van szó

-    Wien és Leipzig [Bécs, Lipcse] 1882, a Verlag J. Klinkhardt gondozásában.

60                „akkor abban az időben még jobb tankönyvek léteztek”'. Rudolf Steiner egy alkalommal a következő könyveket adta meg, amelyeket az ő iskolás korában használtak: Münch: Fizika; Stondigl: Újabb geometria; Lorscheid: Kémia; Mocnitz: Matematika; Sonndorfer: Matematika.

61                „az általános iskolás életének utolsó éveiben, középiskolás életének első éveiben”'. A kiadó kiegészítése.

62                „Ez lesz tehát a feladatunk az írás és az olvasás vonatkozásábanA tanítás megkezdésekor azután úgy rendezték el, hogy az ókor festéses rajzolásából kiindulva a latin nyomtatott- és folyóírásra tértek rá, és csupán a harmadik iskolaévben foglalkoztak a német [gót] nyomtatott- és folyóírással.

63                 ,flolnap egymás mellé fogjuk állítani az ideális tantervet, s azután azt a tantervet, amely...”', lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), szeptember 6-i 1., 11. és 111. tantervi előadás.

64                 „Éppen azzal zártam az előző órát”: lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan mint a pedagógia alapja”), 14. előadás.

65                 „amit éppen az előző óm végén emeltem ki szükséges dologként”: lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan mint a pedagógia alapja”), 14. előadás.

66                 „ahogy azt bemutattam önöknek”: lásd „Allgemeine Menschenkunde als Grundlage dér Pádagogik” („Általános embertan mint a pedagógia alapja”), 13. előadás.

67                 „amint az imént megpróbáltuk megállapítani azok mibenlétét a növények rendszertanában”: lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), augusztus 30-i, szeptember 1-i és 2-i szemináriumi beszélgetések.

68                „három tantervi előadás keretében”: lásd „Erziehungskunst. Seminarbespráchungen und Lehrplanvortráge” („A nevelés művészete. Szemináriumi beszélgetések és tantervi előadások”), szeptember 6.-i tantervi előadások.

  Hiba és javítás beküldése... Megjelölés olvasottként