"A nevelésben három eszköz alkalmazható sikeresen: a büntetés, a becsvágy felkeltése és a szeretet. Ami az első kettőt illeti, erről a Waldorf-iskola lemond."
Rudolf Steiner
Belépés - Regisztráció

<< Vissza

2015. júniusKM 2015.06.01.

Antropozófia Magyarországon
 
hírlevél
Kiemelt témák: János ünnep, Társasági Krónika
Fórum, Rendkívüli közgyűlés
2015. június
3. évfolyam

TARTALOM

Programnaptár
Meghívók
Cikkek, évfordulók, előadások
Hirek a Goetheanumból
Társasági Krónika 
Közlemények

A MAT AKTUÁLIS PROGRAMJA    Tovább...

MEGHÍVÓK, PROGRAMISMERTETŐK

 

MEGHÍVÓ

a Magyar Antropozófiai Társaság

Szent János napi ünnepére

http://www.mindennapi.hu/upload/lead/1/1/8/5/9/lead_370.jpg

 

Történelem, történetünk

Az ünnepi előadást Dr. Szilágyi Péter tartja

Időpontja: 2015. június 26, péntek 18 óra

Helye: Rudolf Steiner Ház, Budapest, Riadó utca 2/b

***

Mindenkit szeretettel várunk!


FÓRUM

A Társaság jövője

cimmel

a Könyvtárban

Időpont: 2015. június 12.18 óra

A program házigazdája: Drucker György és Kiss Miklós


 

A Dubravszky László Antropozófus Baráti Kör
szeretettel meghív minden érdeklődőt névadója születésének
110. évfordulója alkalmából tartott megemlékezésre és előadásra

 
Program:
18.00 Megemlékezés Dr. Dubravszky László munkásságáról - Dr. Kiss Zsuzsanna és Kapu László
 18.30-20.00 Előadás: Tradicionális okkultizmus és antropozófia Előadó: Gyuricza László

 2015. július 3. (péntek)     Rudolf Steiner Ház, Pecsét terem


CIKKEK, ÉVFORDULÓK, ELŐADÁSOK

Rudolf Steiner: A Lukács evangélium

(Elhangzott 1909. szeptember 26-án, Bázelben – részlet)

„… Az emberi lelkek szükségletei különböző korokban különbözőek. A világfejlődés nagy misszionáriusainak nem mindig az a feladatuk, hogy az embereknek az abszolút igazságot absztrakt formában közvetítsék, mert ezt az emberek a különböző érettségi fokokon meg sem értenék. A nagy misszionáriusoknak úgy kell az emberekhez szólniuk, hogy azok a megfelelő korban kapják meg azt, ami helyes. Amit az emberiség a nagy Buddha működése folytán megkapott, abban mindaz benne van, ami mint bölcsesség, a részvét és a szeretet tanával kapcsolatos, és e tannak a nyolcágú ösvényben foglalt körülírásával a karma tanának bölcsességgel teljes megértéséhez vezethet. És csak arról van szó, hogy ha Buddha tanításából kiindulva valaki nem jut el a karma és a vele kapcsolatos reinkarnáció tanához, ez csak azt bizonyítja, hogy nem kereste meg azokat az erőket az emberi lélekben, amelyek ehhez elvezetnek.

Tegnap vázoltuk, hogy mostantól számítva 3000 év múlva az emberiség egy része odáig fejlődik, hogy a nyolcágú ösvény tanát és – ma hozzáfűzhetjük – ezzel együtt a karma és a reinkarnáció tanát is saját magából képes lesz kifejleszteni. Ennek azonban fokról fokra kell megtörténnie. Ahogy a növénynél sem fejlődhet ki a virág, mihelyt a magot a földbe helyeztük, hanem a törvényeknek megfelelően előbb levelek fognak fejlődni, éppen úgy kell, hogy a szellemi fejlődés, amely az emberiségen keresztülvonul, fokról fokra haladjon, és hogy a helyes, a megfelelő időben jelenjen meg. Aki ma a szellemtudománytól kapott képességekkel saját lelkébe merül, az úgy találja, hogy a karma és a reinkarnáció tanára szükség van. Vegyék azonban figyelembe, hogy a fejlődésnek megvan a maga értelme, és igaz az, hogy csak a mi korunkban váltak a lelkek ismét éretté arra, hogy megleljék magukban azt, amit a karma és a reinkarnáció tanának nevezünk. Káros lett volna, ha ezt a tant, mondjuk néhány évszázaddal előbb nyilvánosan hirdették volna, és az emberiség fejlődésére nem lett volna jó hatással, ha a szellemtudomány mai tartalmát – amely után az emberi lelkek áhítoznak, és amivel az evangéliumok megértése összefügg – már néhány évszázaddal előbb nyíltan hirdették volna. Mert ehhez szükséges volt, hogy ezek az emberi lelkek áhítozzanak ez után, és képességeket fejlesszenek ki a karma és a reinkarnáció tanának befogadására. Szükséges volt ehhez az, hogy ezek a lelkek korábbi inkarnációikban és a Krisztus utáni korban is keresztülmenjenek olyan élményeken, amelyeken keresztül kell menni ahhoz, hogy az emberi lélek a karma és a reinkarnáció tanának befogadására éretté váljék. Ha a karma és a reinkarnáció tanát a kereszténység első évszázadaiban olyan nyíltan hirdették volna, mint ma, akkor az ugyanaz volna, mintha a növénytől a zöld levél helyett mindjárt a virágot kívánnánk meg.

Így az emberiség csak ma érett meg arra, hogy a karma és a reinkarnáció tanát szellemi tartalma szerint befogadhassa. Nem lehet tehát egyáltalán csodálkozni azon, hogy abban, amit évszázadokon keresztül az emberiségnek az evangéliumokból közvetítettek, olyan dolgok is vannak, amelyek a kereszténységről tulajdonképpen hamis képet nyújtanak. Az emberek az evangéliumokhoz bizonyos szempontból úgyszólván túl korán jutottak el, és csak most érnek meg fokozatosan arra, hogy lelkükben mindazokat a képességeket kifejlesszék, amelyek annak megértéséhez vezethetnek, hogy tulajdonképpen mit tartalmaznak az evangéliumok. Múlhatatlan szükség volt arra, hogy a Krisztus Jézusról szóló tanítás az akkori viszonyokat, az emberi lelkek akkori állapotát vegye tekintetbe. A karmát és reinkarnációt tehát nem absztrakt tanként tanították, hanem az emberi lélekbe akkoriban olyan érzéseket árasztottak, amelyek révén a lelkek csak fokozatosan váltak éretté arra, hogy a karma és a reinkarnáció tanát befogadják. Azaz, az akkori időkben azt kellett tanítani, ami a karma és a reinkarnáció tanának megértéséhez fokozatosan elvezethetett, és nem lehetett tanítani magát a tant.

Kifejezték-e ezt Krisztus Jézus és azok, akik körülötte voltak? Ennek megértéséhez nézzük meg a Lukács evangéliumot. És ha e dolgok iránti helyes megértéssel állítjuk azt a lelkünk elé, akkor ki fogjuk belőle olvasni, hogyan lehetett akkor az embereknek a karma törvényét hirdetni..."

tovább...

(Fordította: dr. Szilágyi Jenőné)

GA 114, Genius Kiadó, Budapest, 2000

Dániel János Tamás válogatása


HÍREK A GOETHEANUMBÓL

 

FAUST a GOETHEANUMBAN

2015. július 24-26.
Dornach

Információ és jegyek: buehne@goetheanum.ch


JÁNOS ÜNNEP

 

Június 24.

Keresztelő Szent János Ünnepe

 

„Emlékezzenek rá, hogy elküldöttek valakit, megtudakolni, ki is Keresztelő János. Papok és Leviták jönnek, hogy megkérdezzék, ki is ő.

„A magányosságban lévő kiáltó hangja vagyok.” Ezek azok a szavak, amik itt állnak. „A magányosságban kiáltó hangja vagyok!” A magányosságban áll itt – szó szerint – en té erémó. A görögben az „Eremita” szó „a magányos”-t jelenti. Most megértik, hogy helyesebb azt mondani: „A magányosságban kiáltó hangja vagyok.” És mindazt, ami a János-evangélium kezdő kifejezéseiben kerül említésre, jobban meg fogjuk érteni, ha Jánosnak ezt az önjellemzését idézzük magunk elé. Miért nevezi magát „a magányosságban kiáltó szavának”?

Hogyan kellett éreznie magát annak az Énnek, amely annyira éretté vált, hogy nem érezte már többé a csoportlélek többi individuális személyiségével való összefüggést?  Hogyan kellett éreznie a magányossá lett Énnek olyan korban, amelyben azt mondhatta az ember: többé nem az az idő járja, amelyben igazi emberi életigazságnak érezhetnénk a más személyekkel, más Énekkel való összetartozást, akik egy csoportlélekhez tartoznak; el kell még jönnie annak, aki a lélek részére a szellemi élet-kenyeret eljuttatja, melynek révén a táplálékához jut az egyedi Én. – Magányosnak kellett éreznie magát az egyes Énnek, és a Krisztus hirdetője ezt kellett, hogy mondja: olyan Én vagyok, aki kiváltam, aki magányosnak érzi magát. És éppen ezért, mert megtanultam, hogy magányosnak érezzem magam, olyan prófétának érzem magam, akinek a magányban az Én adja a megfelelő szellem-táplálékot. – Ezért kellett a magányosságban kiáltóként megneveznie magát a hirdetőnek, azaz a már magányossá, a csoportlélektől magányossá lett Énnek, amely azért kiált, ami által az egyes Én táplálékhoz juthat.

„A magányosságban kiáltó hangja vagyok.” Megint csak a mély igazságot halljuk itt: „Minden egyes individuális emberi Én teljesen önmagára alapozott; annak az Énnek a hangja vagyok, amely eloldódott és amely az alapját keresi, melyen eloldódott Énként állhat.” Most értjük csak meg ezt: „A magányosságban kiáltó hangja vagyok.”

A Keresztelő valódi történelmi alakja szimbóluma mindazoknak az embereknek, akik a régi időkben már elhivatottak voltak, hogy az Ént belevéssék magukba, de akik még csak a hozzávezető úton voltak. Akiknek a Világ Világossága az egyedi Énbe bevilágíthatott, azonban nem azoknak, akik még nem voltak abban a helyzetben, hogy a Világ Világosságát a maguk sötétségében felfoghassák. Az, ami a Krisztus Jézusban Életként, Fényként és Logoszként jelent meg, mindig a világban fénylett már, nem ismerték azonban fel, akik még csak az érés állapotában voltak. Mindig itt volt a világosság. Ha ugyanis nem lett volna itt, egyáltalán nem születhetett volna meg a lehetőség az Én számára.

„A világosság a sötétségbe fénylik, a sötétség azonban még nem tudta felfogni.”

„Az egyes emberekbe jött.”

Forrás: Rudolf Steiner: A János-evangélium, 60-67. old. (Hamburg, 1908. május 18-31.) (Jáspis Kiadó, 1996)

Képek jegyzéke:  Tiziano – Keresztelő Szt. János (1542)
Geertgen tot Sint Jans – Keresztelő Szt. János a pusztában (1490 körül)

 

Összeállította: Brassay Brigitta


TÁRSASÁGI KRÓNIKA

T Á R S A S Á G I  K R Ó N I K A

 Vezetőségi tájékoztató a Társaság tagjainak

2015. május 1. – május 31.

Tovább...tagoknak
(bejelentkezés szükséges)


Közlemények

 

RENDKÍVÜLI KÖZGYŰLÉS

A 2015. április 25-én megtartott rendes éves közgyűlés tapasztalatainak feldolgozása volt a Vezetőség kiemelt feladata. A közgyűlés – mint ahogyan erről az előző havi Társasági Krónikában beszámoltunk − az előterjesztett 2015. évi Gazdálkodási tervet nem fogadta el, az Ellenőrző Bizottság javaslatokat fogalmazott meg az átdolgozásra. Észrevételek hangzottak el a könyvkiadással kapcsolatos tervezés hiányosságai miatt. (A közgyűlésről készült teljes és hitelesített 31 oldal terjedelmű jegyzőkönyv a Társaság honlapján a tagok számára olvasható.)

Az elhangzott észrevételek figyelembevételével készítette el Drucker György (a vezetőség gazdasági reszortjáért felelős tagtársunk) a Gazdálkodási terv új tervezetét, amelyről a soron kívül összehívandó közgyűlés fog dönteni. Ennek időpontja: 2015. június 20. (szombat délelőtt). A meghívót és a csatolt anyagokat (a 2015. évi Gazdálkodási tervet, a könyvkiadás tervét, az indoklást és a határozati javaslatokat, valamint az Ellenőrző Bizottság véleményét, észrevételeit) előtte 15 nappal postázzuk. Ez úton is szeretettel hívjuk az érdeklődő tagokat. Terveink szerint a közgyűlésen csak ezt a napirendi témát tárgyaljuk.

MAT Vezetősége


A KÖNYVÉRTÉKESÍTÉS ÚJ RENDJE

Megújult a könyvértékesítés a Rudolf Steiner Házban! - Az igényeinkhez jobban igazodó, hatékonyabb ügyviteli programmal, megújult webáruházzal és kibővített nyitvatartási időkkel várunk minden kedves érdeklődőt.
KÖNYVEK ÉS FOLYÓIRATOK RENDELÉSE:

  • Webáruházunkban az antropozofia.hu oldalon
  • Telefonon a (+36 1) 336-0426, vagy a (+36 30) 914-5163 számokon (Keszte Zsuzsánál)
  • Emailen a tarsasag@antropozofia.hu címen
  • Személyesen a Rudolf Steiner Házban, hétfőn: 13-16, szerdán 15-18, pénteken 9-12 óra közötti időpontokban.

    Az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében kérjük, hogy akik tehetik, a webáruházunkon keresztül adják le a rendelésüket. Az elektronikus vásárlást - tagoknak - 5%-os árkedvezménnyel is ösztönözzük. A rendeléshez segítség kérhető az alábbi elérhetőségeken:

RENDELT KIADVÁNYOK ÁTVÉTELE:

  • Személyesen a Rudolf Steiner Házban (1026 Bp. Riadó u.2/b) az alábbi nyitvatartási időpontokban:
    • Hétfő:   13 - 16 óra
    • Szerda: 15 - 18 óra
    • Péntek: 09 - 12 óra
    • + egyéb, előre egyeztetett időpontokban
  • Házhoz szállítással futárszolgálaton keresztül
    • A csomagküldés díja utalásnál 800 Ft, utánvétnél 990 Ft.
    • A csomagfeladás hétfőn és pénteken délután történik, a csomag ezt követően három munkanapon belül kerül kézbesítésre.

FIZETÉSI LEHETŐSÉGEK:

  • Készpénz. Fizetés személyesen a könyvek átvételekor a Rudolf Steiner Házban.
  • Utánvét. Fizetés a csomag átvételekor a megadott szállítási címen.
  • Előre utalás. Fizetés a kiszállítás előtt történik a Magyar Antropozófiai Társaság 16200106-11543596 bankszámlájára (MAGNET).
  • Utalás (csak viszonteladóknak és MAT tagoknak). Fizetés utólag történik a Magyar Antropozófiai Társaság 16200106-11543596 bankszámlájára (MAGNET) banki átutalás vagy csekk formájában.

 


MAT Könyvtár közleménye

Nyitvatartás: szerdán 16 -18 óra között

Július 19 - augusztus 20-ig

Nyári szünet

Telefonos egyeztetés:  30/597-1014

Nagy Márta könyvtáros


 

Kedves Olvasóink!

Szívesen fogadjuk az antropozófiai témájú programokkal kapcsolatos információkat.

HÍRLEVELÜNK
legközelebb szeptemberben jelenik meg

IMPRESSZUM

Antropozófia Magyarországon

Magyar Antropozófiai Társaság hírlevele
Cím: 1026 Budapest Riadó u. 2/b
Honlap: antropozofia.hu
Email cím: hirlevel@antropozofia.hu
Szerkesztők: Brassay Brigitta, Kiss Miklós, Ujlaky Éva
Megjelenik: havonta

A kiadásért felel a Társaság képviselője

Feliratkozás/Leiratkozás:
Hírlevélre feliratkozni a honlapunkon történő regisztrációval
lehetséges. Bejelentkezés után az "adataim" oldalon lehet megjelölni,
hogy kéri-e a hírlevelet vagy nem.
Észrevételeket, javaslatokat kérjük a hirlevel@antropozofia.hucímre megküldeni.